Toelichting

 

De thema’s 1 t/m 6 en de inhoud van de cursusdagen staan hieronder beschreven. 


1. BUIKDANS BASICS


zils-lesBasis- en prétechniek

In een nieuwe groep waarvan de meeste cursisten les hebben gehad van verschillende docenten, is het belangrijk om aan het begin van deze twee-jarige opleiding een consensus te creëren: Hoe noemen we de basisbewegingen? Hoe voeren we ze uit? En verder werken we in deze les op een intensieve en dansante manier aan de ontwikkeling van je lichaamsbewustzijn en bewegingskwaliteit.


Lijf en leden

Iblessure-2n deze workshop gaan we lichaamswerk doen toegespitst op de oriëntaalse dans. We maken gebruik van o.a. de volgende methoden: Pilates, Laban en Functional Posture. Deze technieken leren je meer over je lichaam als bewegingapparaat, verbeteren je lichaamsbewustzijn en daarmee je bewegingskwaliteit. Aan de orde komen: warming-up en –cooling-down oefeningen, en: houding. Verder helpt Loretta je d.m.v. inspirerende oefeningen en opdrachten om vrijer te worden in je dansen en je grenzen te verleggen.


ArmenspecialIMG_1245 (2)

De dansontwikkeling van de armen loopt bij de meeste danseressen achter bij die van de heupen. Goede arm- en handbewegingen maken je dans compleet, en zorgen voor eigenheid en meer expressiviteit. Met veel creativiteit begeleiden de docenten je om meer gevoel voor je armen en handen te krijgen en ze te integreren in je dans. Ook gaan we in op de armbewegingen in verschillende dansstijlen.


2. RITME EN MELODIE


Basisritmes Ritme-in-de-orientaalse-dans-letty-1e-jaar

De basis van de oriëntaalse dansmuziek. Je leert onder leiding van Sattar al Saadi de belangrijkste ritmes (malfouf, maqsoum, masmoudi saghir (balady), masmoudi kabir, saidi, chiftetelli en ayoub) onderscheiden, spelen (!) en er kloppend op dansen. Aangezien de ritmes in een of andere vorm in iedere workshop terugkomen is dit een van de meest waardevolle onderwerpen.


Bijzondere ritmes farida

Tijdens deze workshop gaan we dieper in op zeldzamere ritmes (vox, fellahi, karachi, el zaffa, sombati, rumba, samai thequil e.a.), omdat je deze ritmes regelmatig tegenkomt in buikdansroutines en dan beter weet hoe je ze kunt interpreteren. Je leert de ritmes herkennen en je krijgt voorbeelden en tips om ze op een goede wijze te gebruiken.


Taqasims Nesma-EgyptainTaqasim

Misschien is dit wel de kern van de Arabische muziek. Hoe dans je op een melodische improvisatie met of zonder ritme, hoe volg je de muzikant terwijl je bij je eigen gevoel blijft? Hoe speel je met de elementen, en hoe maak je het interessant voor jezelf en je publiek? Er wordt aandacht besteed aan verschillende solo-instrumenten, ritmes, overgangen en lagen. Aan het eind van de dag dans je met een passende en persoonlijke interpretatie een nummer vol taqasims door!


3. REIS DOOR DE TIJD


Klassieke filmdans

naima_akefWe nemen je mee naar de hoogtijdagen van de dansende Egyptische filmsterren uit de jaren ’40 en ‘50: Taheya Carioca, Naima Akef, Samia Gamal en anderen… Leer hoe je zelf zo gracieus, sensueel en subtiel kunt dansen als deze dames. Hoe kregen zij het voor elkaar om elk moment met hun dans te boeien? Wat maakte hun bewegingskwaliteit zo natuurlijk, zo vrouwelijk en zo muzikaal?


De diva’s van de jaren 70/80soheirzaki1d

Soheir Zaki, Fifi Abdou, Nagua Fouad en Mona al Said. Deze diva’s hadden ieder een geheel eigen stijl van dansen: vier verschillende lichamen, karakters en stijlen van dansen. In deze workshop maak je kennis met de eigenheid van deze diva’s en onderzoek je wat van wie het beste bij jou past. Met deze aanzet kun je bewust verder werken aan het ontwikkelen van jouw persoonlijke stijl van dansen.


De moderne Cairostijl & pop

travel_article_dinaDe hedendaagse dansstijl in Egypte is een krachtige, tikkeltje provocerende manier van dansen. We gaan in op de techniek, maar vooral ook op het ‘spel’ en de expressie. In het tweede deel van de workshop gaan we aan de hand van jullie favoriete popmuziek na, waarom het ene nummer geschikter is dan het andere. Waar moet je op letten en hoe kun je een popnummer op een onderhoudende manier invullen.


4. EGYPTISCHE DANSSTIJLEN


Baladi traditioneelmona

Baladi wordt ‘de ziel van de Egyptische dans’ genoemd. Vandaar dat er in er twee keer aandacht aan wordt besteed. Een keer in combinatie met Saidi en een keer met Ghawazi. Essentiële aspecten van de Baladi komen aan de orde, zoals: opbouw, timing, improvisatie, muziekinterpretatie en de wisselende stemmingen in de muziek weergeven, met de organische bewegingskwaliteit die zo kenmerkend is voor deze stijl.


Ghawazi en zills

mazinDe oudst bekende en meest authentieke (buikdans)stijl uit Egypte is de Ghawazi-dans. In deze workshop gaan we in op de stijl van de beroemde Mazin zussen. Een van deze drie zussen, Khairiyya, is in Luxor nog steeds actief als docent en danseres. We gaan in op de unieke techniek van hun super swingende en virtuoze heupwerk op de opzwepende muziek. In deze workshop leer in een organische opbouwe tevens het bespelen van zills, of sagat, op verschillende ritmes, zelfs in combinatie met dans.


Saïdi en Baladi modernsaidi

Saidi is de aardse en vrolijke stokdans uit het zuiden van Egypte. Oorspronkelijk een gevechtsdans voor mannen, maar al jaren volledig geïntegreerd in het repertoire van vrouwen. We gaan in op de muziek, specifieke bewegingen en passen, het hanteren van de stok en het lichaamsgevoel van deze dansstijl.  Tijdens het tweede deel van de workshop leer je hoe je in de baladidans verschillende rollen kunt ‘spelen’ en hoe je jouw personage of persoonlijkheid kunt aanzetten.


5. DANSSTIJLEN UIT DE REGIO


khaleegy-kleinKhaleegy en Libanees

Op deze dag staan dansstijlen uit het Midden-Oosten centraal. Je leert de specifieke stapjes en bewegingen van de Khaleegy, de verfijnde traditionele ‘haardans’ uit de Golfstaten die vaak in buikdansroutines is verwerkt. Daarnaast leer je de specifieke kenmerken van de Libanese stijl van buikdansen. Letterlijk en figuurlijk beweegt Libanon zich tussen Egypte en Turkije in en combineert daarmee ‘the best of both worlds’!


Turks sabine-sevan

We behandelen drie Turkse stijlen: de Belly-folk (dans die op feestjes onderling wordt gedanst), de Oryantal stijl, die je in de nachtclubs ziet en de Roman-dans, die oorspronkelijk door de zigeuners werd gedaan, maar ook in het Turkse buikdansrepertoire is opgenomen. Uitgebreid wordt ingegaan op de verschillen tussen Turkse en Egyptische buikdans.


Maghreb (Tunesich en Marokkaans)

tunisianTunesische dans is een dynamische, krachtige en toch elegante dansstijl met veel vrouwen-power. De opzwepende ritmes nemen je mee in twistende bewegingen op de bal van de voet en voelen in het echte tempo als een stevige work-out. Tijdens de workshop maak je kennis met de bekendste ritmes, bewegingen en passencombinaties. Traditionele Marokkaanse dansen verschillen per landstreek en gebeurtenis. Bij Marokkaanse folklore dansen worden het leven en tradities gevierd. Op deze dag leer je een paar van de meest voorkomende dansstijlen.


6. ALLES OVER OPTREDEN


Halfchoreografie

VC-fotos-1-2

Het maken van een half-choreografie is een hulpmiddel om je dans door middel van vaste punten in de muziek veilig voor je zelf te maken en tegelijk spannend, omdat je op andere delen van de muziek improviseert. Hoe maak je een half-choreografie? Waar moet je rekening mee houden en hou houd ik de spanning vast? Op een gevarieerd stuk muziek maak je onder begeleiding in etappes binnen 1 dag je eigen half-choreografie!


Optreden op een feest Ahlem 14

Wat doe je vanaf het eerste telefoontje tot het moment dat je je weer op weg naar huis bent? Hoe zit het met geld, de ruimte, het licht, hoe ga je om met lastig publiek? Welke muziek kies je uit? Wat mag wel en wat mag niet? Welk kostuum kies je? Je gaat zelf aan de slag door voor te dansen op muziek voor een feest en/of restaurantsituatie, die je lang van tevoren mag uitkiezen.


Optreden in een theater

aslis sharqiWat vraagt een podiumoptreden anders of meer dan een optreden op een feest. Opbouw, ruimtegebruik, lichtplan, sfeer, zeggingskracht, (half)choreografie, communiceren met een onzichtbaar publiek, afspraken met technici. Je bereidt wederom een presentatie voor, die geschikt is voor een podiumsituatie.


OVER DE SERIES 7 T/M 10 BINNENKORT MEER INFORMATIE